Friday 2 September 2011

SOMALIA..oh somalia..OH SOMALIA...di HARI RAYA

post kali ini bersangkut paut dengan amalan dan kemewahan kita dalam menjamu selera di hari raya...cuba kome bandingkan apa yang kome makan sepanjang hari raya dengan rakyat SOMALIA nikmati masa hari raya..cuba kome buka tudung saji kat dapur rumah kome atau atas meja makan kome..pastu kome buka internet n taip SOMALIA..pasti korang nangis..sedih dan pilu..


pada bulan Ramadhan..kita akan berpesta dengan juadah makanan untuk berbuka..penat nak pikir juadah/menu apa yang nak dimasak..bermandian peluh beratur atau berlumba untuk ke Bazaar Ramdhan..bazaar pula di sana sinun..kesesakan berpunca daripada kereta2 yang parking tepi jalan sebab nak cari juadah terbaik n terhebat untuk berbuka(maaf la ye..x semua..tapi pasti ada di antara kita ada yang berperangai camtu)..bukan salah pun kita nak pi bazaar n beli juadah..cuma sebagai renungan apa yang kita makan dengan apa yang rakyat Somalia MAKAN...if not wasteful, it does not matter..but there is a waste of food...
tapi mereka di sana..di Somalia, mereka TIDAK mempunyai makanan untuk berbuka (ulang suara..TIDAK ADA MAKANAN!!), takda makanan nak buka..cam nak buka..sebab takda benda yang boleh dimakan. hidup dalam kebuluran terdedah dengan penyakit berjangkit, wabak2 yang akan menambah keburukan lagi.

walaupun jarak antara Somalia dengan Malaysia jauh berbatu2..tapi perasaan dan ikatan yang ada umpama bau2 bacang gitu..sebab apa..sebab rakyat Somalia merupakan seagama dengan kita walaupun bukan sebangsa (kalau adapun mesti x nak ngaku..)mereka amat2 memerlukan bantuan kita..

kat malaysia ada yang mati sebab terlalu banyak makan..di somalia....(x nak tulis lagi la..nak tunjuk gambar pula)
tengok..jangan x tengok..

bayangkan ini adalah anak kita...


budak2 kat malaysia, beratur sbb nak duit raya..nak yang warna merah jer..tapi anak2 ni beratur sebab nak makanan..itupun kalau ada lagi makanan..kalau sampai turn mereka dah habis...mmmmm





kalau kita..gambar family kita semua tersenyum manis..berbaju cantik..(aku la tu)..tapi mereka ..




dah tak tau nak cakap apa...x tau...x tau..(tengah menangis ni..tisu plssss)

mmmm..sub..sub..sedihnya..jomla kita bantu sedaya mampu kita..hulurkan bantuan..siapa yang keatif tu, buatla kumpulan NGO or apa2 je aktiviti yang boleh membantu..kalau dah buat tu..jangan lupa jemput aku..
ni sedikit info SOMALIA


Global Peace Malaysia (GPM), sebuah badan bukan kerajaan yang memberi bantuan merentas sempadan, memerlukan bantuan kewangan sekurang-kurangnya RM1 juta bagi membantu masalah kebuluran rakyat Somalia, terutama yang beragama Islam, yang semakin serius.
e campaign carried out by Global Peace Malaysia.The UN says that tens of thousands have already died and hundreds of thousands are at risk of starvation.

Donate to this account number Global Peace Malaysia- Bank Islam account number 14-023-01-002922-4 or Maybank account number 5642-2161-1602.You can also visit Global Peace Malaysia website (click here) for other donation channel methods.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...