Friday, 9 December 2011

TOP 20 powerful women in the world ~ Forbes ~

1    Angela Merkel, Chancellor, 57, Germany

2    Hillary Clinton, Secretary of State, 63, United States

3    Dilma Rousseff, President, 63, Brazil

4    Indra NooyiChief Executive, PepsiCo, 55, United States

5    Sheryl Sandberg, COO, Facebook, 41, United States

6    Melinda Gates, Cofounder, Bill & Melinda Gates Foundation, 47, United States

7    Sonia Gandhi, President, Indian National Congress Party, 64, India

8    Michelle Obama First Lady, 47, United States
9    Christine Lagarde, Managing Director, International Monetary Fund, 55, France

10   Irene Rosenfeld, CEO, Kraft Foods, 58, United States

11   Lady Gaga, Entertainer, 25, United States

12   Jill Abramson, Executive Editor, NY Times, 57, United States

13   Kathleen Sebelius, Secretary of Health and Human Services, 63, United States

14   Oprah Winfrey, Media Personality, 57, United States

15   Janet Napolitano, Secretary of Homeland Security, 53, United States

16   Susan Wojcicki, SVP, Advertising, Google, 43, United States

Beyoncé Knowles, Entertainer, Designer, 29, United States
, President, 58, Argentina

18   Beyoncé Knowles, Entertainer, Designer, 29, United States

19   Georgina Rinehart, Mining Tycoon, 57, Australia

20   Cher Wang, Cofounder, Chair, HTC; VIA Technologies, 52, Taiwan














Thursday, 8 December 2011

Agar terlindung dari gangguan Syaitan ketika keluar Rumah


Hendaknya setiap muslim selalu merutinkan dzikir ini setiap kali dia keluar rumah untuk menunaikan hajat baik yang berkaitan dengan maslahat agama maupun dunianya. Dengan membaca dzikir ini, seseorang akan terjaga dalam perjalanannya, juga akan ditolong ketika menunaikan hajat dunia maupun agamanya.
Alhamdulillah wa shalaatu wa salaamu ‘ala Rosulillah wa ‘ala alihi wa shohbihi wa ajma’in.
Mungkin banyak di antara kita yang melupakan dzikir yang satu ini ketika hendak keluar rumah, padahal do’a ini memiliki faedah yang luar biasa. Apa dzikir tersebut?
Ketika keluar rumah, hendaklah setiap muslim merutinkan dzikir: Bismillahi tawakkaltu ‘alallah laa hawla wa laa quwwata illa billah (Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya).
Dari Anas bin Malik, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ قَالَ « يُقَالُ حِينَئِذٍ هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ ».
“Jika seseorang keluar rumah, lalu dia mengucapkan “Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, laa hawla wa laa quwwata illa billah(Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya), maka dikatakan ketika itu: “Engkau akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga”. Setan pun akan menyingkir darinya. Setan yang lain akan mengatakan: “Bagaimana mungkin engkau bisa mengganggu seseorang yang telah mendapatkan petunjuk, kecukupan dan penjagaan?!” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)
Dzikir ini adalah dzikir yang penuh keberkahan dan penuh kemanfaatan bagi seorang muslim. Hendaknya setiap muslim selalu merutinkan dzikir ini setiap kali dia keluar rumah untuk menunaikan hajat baik yang berkaitan dengan maslahat agama maupun dunianya. Dengan membaca dzikir ini, seseorang akan terjaga dalam perjalanannya, juga akan ditolong ketika menunaikan hajat dunia maupun agamanya. Seorang hamba hendaklah selalu merasa butuh dengan Rabbnya dan janganlah dia lepas dari-Nya walaupun hanya sekejap mata. Allah-lah sebaik-baik penjaga, penolong dan pemberi petunjuk. Seorang hamba tidaklah mungkin dapat menyelesaikan hajatnya hingga usai selain dengan meyerahkan segalanya pada Allah. Oleh karena itu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan kita dzikir ini ketika kita keluar rumah agar kita senantiasa mendapat petunjuk di perjalanan, diberi kecukupan dalam menunaikan hajat dan terlindung dari gangguan setan.

Keutamaan Dzikir Ini
  1. Akan senantiasa mendapat petunjuk ke jalan yang benar. Allah akan senantiasa memberi petunjuk disebabkan seseorang meminta pertolongan pada Allah melalui dzikir ini. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, tidak mungkin ada yang dapat menyesatkannya.
  2. Akan diberi kecukupan dalam setiap hajat yang ingin dilakukan baik dalam perkara duniawi maupun ukhrowi.
  3. Akan terlindungi dari gangguan musuh yaitu setan dan lainnya.
  4. Setan akan menyingkir (menjauh) dari orang yang membaca dan meyakini dzikir ini karena dia telah memiliki benteng atau pelindung dari gangguan setan yang terkutuk.
  5. Jika ada setan lain yang akan mengganggunya atau menyakitinya, setan yang lain akan mengatakan pada setan tersebut: Bagaimana mungkin engkau bisa mengganggu orang yang telah mendapat petunjuk, kifayah (kecukupan) dan wiqoyah (perlindungan).
Keutamaan ini semua menunjukkan pada kita mengenai pentingnya membaca dzikir ini ketika setiap kali keluar rumah.

Dzikir Lain yang Jangan Dilupakan
Ada juga dzikir lain yang bisa dirutinkan setiap kali keluar rumah yaitu:
اللَّهُمَّ إنِّي أَعُوذ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليَّ
Allahumma inni a’udzu bika an adhilla aw udholla, aw azilla aw uzalla, aw azhlima aw uzhlama, aw ajhala aw yujhala ‘alayya [Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kesesatan diriku atau disesatkan orang lain, dari ketergelinciran diriku atau digelincirkan orang lain, dari menzholimi diriku atau dizholimi orang lain, dari kebodohan diriku atau dijahilin orang lain]
Dari Ummu Salamah, beliau berkata,
مَا خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم مِنْ بَيْتِي قَطُّ إِلاَّ رَفَعَ طَرْفَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ: "اللَّهُمَّ إنِّي أَعُوذ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليَّ
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah keluar dari rumahku kecuali beliau menghadapkan pandangannya ke langit, lalu beliau membaca dzikir: Allahumma inni a’udzu bika an adhilla aw udhilla, aw azilla aw uzalla, aw azhlima aw uzhlama, aw ajhala aw yujhala ‘alayya [Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kesesatan diriku atau disesatkan orang lain, dari ketergelinciran diriku atau digelincirkan orang lain, dari menzholimi diriku atau dizholimi orang lain, dari kebodohan diriku atau dijahilin orang lain]” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih sebagaimana dalam Misykatul Mashobih)
Dzikir ini berisi meminta perlindungan dari beberapa hal:
  1. Meminta perlindungan dari perkara yang berkaitan dengan agama yaitu meminta perlindungan dari kesesatan atau disesatkan oleh setan jin dan manusia yang ingin menjauhkan dari jalan yang lurus.
  2. Meminta perlindungan dari perkara yang berkaitan dengan masalah dunia yaitu menzholimi diri sendiri dengan dosa atau dizholimi orang lain dalam jiwa, harta dan kehormatan.
  3. Meminta perlindungan dari perkara yang berkaitan dengan interaksi sesama yaitu tergelincir dalam dosa atau digelincirkan orang lain dengan kejahatan mereka, juga dari kejahilan (kebodohan) diri sendiri atau dijahilin orang lain.
Jika seseorang membaca dzikir ini, itu berarti dia telah meminta perlindungan dari segala macam tindak kejelekan. Barangsiapa yang terselematkan dari berbagai hal tadi dari kejelekan dirinya atau kejelekan orang lain padanya, sungguh dia telah mendapat kebaikan yang besar.
Itulah dzikir yang semestinya dirutinkan oleh setiap muslim setiap kali keluar rumah. Semoga Allah memudahkan kita untuk mengamalkan dan merutinkannya. Semoga Allah memberi kita petunjuk, kecukupan, penjagaan dan terhindar dari gangguan setan yang selalu ingin menyesatkan manusia dari jalan yang lurus.

Alhamdulillahilladzi bi ni’matihi tatimmus sholihaat, wa shallallahu ‘ala nabiyyina Muhammadin wa ‘ala alihi wa shohbihi wa sallam.

Rujukan:
Fiqh Al Ad’iyah wal Adzkar‘Abdur Rozaq bin ‘Abdil Muhsin Al Badr, 3/96-100, Al Kuwait, cetakan kedua, 1423

***
Panggang, Gunung Kidul, 13 Jumadil Ula 1430 H
Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal
Artikel http://rumaysho.com


Sunday, 4 December 2011

OMBAK RINDU dari pandangan arm

omba rindu pada mata aku...
sebuah cerita yang penuh dgn emosi, lakonan yang mantap oleh maya karin n aron aziz(dgn selmba mereka boleh mengalirkan air mata..siap mata merah...)
permulaan cerita yang penuh drmatik, tetapi disaat akhir, seolah2 bnyak yang macm tangkap muat..janji siap. sebb suntingan yang tak berapa nak kemas. cerita ni boleh diangkat lagi jika beberapa perkara diperkemaskan, pergerakkan kemera yang boleh mengangkat emosi dan mengambarkan cerita/perasaan pelakon, sebagai contoh bila izzah berlari mengejar kereta aris sampai terjatuh..kan seronok or lagi best if kita dapat tengok emosi aris ketika itu..melihat izzah berlari dan terjatuh dr side mirror..masa tu kita akan dpt mndalmi emosi aris..yang masih menyayangi tetapi geram, marah n terpksa meningalkan izzah..
beberapa perkara lagi, rasa terganggu dgn lagu OST siap ada suara setiap kali babak sedih..aku rs cukup sekadar sound lagu or petikan muzik mengiringi babak sedih..boleh sertakan lagu n vokal artis, tapi jgn terlalu kerap.
makeup boleh diperkemaskan..izzah wanita kampung rasanya kalau kening tu x dicukurkan bagus, makcik izzah yang sakit tupun nampak sgt kening dicantas..pemakaian tudung pun boleh diperkemaskan, bila kat dalam ward, masa izzah sakit, kan boleh je menyarung apa2 kain utk menampakkan izzah ni seorang ustazah yg mnjaga aurat sebb masa tu mail kawan izzah n pak dollah pun ada sekali..tudung yang dipakai kadang2 menampakkan leher..make artis kena kaji watak sikit...
apapun cerita ini menyebabkan aku rasa terheret dgn emosi jalan cerita....


aku sangat geram dgn penonton OMBAK RINDU

salam
aku baru je balik dr menonton filem ombak rindu, kat sini aku bukan nak cerita tentang filem ombak rindu atau nak bagi berapa bintang kat filem tu, tapi aku nak luahkan perasaan..perasaan stress dan perasaan geram kat beberapa penonton filem melayu. 
dan semestinya penonton filem melayu adalah orang melayu. ok sebenarnya aku amat jarang menonton filem melayu, boleh dikira dgn jari..bila menonton filem melayu, maka penontonya adalah 100% melayu..
start jalan cerita adalah suara2 sumbang yg komen itu ini..bagi aku kalo camtu masih boleh terima, sebb mereka berfikir bila menonton dan hanya berbisik2...
tapi bila dah bawa sekumpulan kawan atau kaum kerabat keluarga mereka, maka mereka akan berasa pangung wayang itu "mak bapak aku punya", langsung tak hormat hak penonton lain. 

tadi bila aku tgh feeling beremosi menonton..dgn tak semena2..suara2 sumbang dr arah belakng sangat bising. mereka mngejek2 orang yang tengah tersedu sedan, sindir menyindir, minta sediakan tisu la..gelak2 bila ada orang tengah tangkap leleh..hellooo..bila ko rs ko tak nak feeling, plss jgn kacau...suara ko tu hampir satu pangung dengar...oh my god..masa tu aku rsa nak bangun n maki depan2 jer..
cerita yg best jd x best sbb suara yang sangt annoying.....

plzzzzz....aku strss....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...