Monday 29 August 2011

sebuah perayaan kita....

kita asyik bercerita tentang kegembiraan hari raya sahaja. tapi kali ni, aku nak bawa sedikit makna sebenar sebuah aidilfitri. mungkin ini adalah satu lontaran rasa yang aku selidiki dan rasai..jika ada teguran yang membina, amat2 diharapkan.

seperti semua sedia maklum bahawa aidilfitri yang juga dikenali sebagai hari raya puasa merupakan sebuah perayan yang bermakna untuk seluruh umat Islam di dunia ini. seharusnya Aidilfitri ini perlu kita dalami dan hayati sebagai satu rahmat dan sayangnya Allah kepada hamba-hambaNya. Kerana dengan adanya Aidilfitri ini, umat Islam akan menyambut sebagai sebuah kemenangan setelah berjaya melalui fasa Akademik/ ujian Ramadhan. dalam Ramadhan itu sendiri merupakan satu barakah di mana seluruh Syaitan telah dibelenggu untuk memudahkan umat Islam menjalani ibadah Ramadhan. bukankah itu merupakan nikmat dan petanda betapa Allah menyayangi hamba-hambaNya.


this picture, I was visiting my grandmother's house. ignore my style
Selain daripada bertakbir, tahmid, kita boleh mengukuhkan lagi ukhwah dan tali persaudaraan sesame kita. Rasanya bila raya menjelma, sanak saudara, adik beradik akan berkumpul dan saling bermaafan, dengan cara ini kita dapat merapatkan hubungan di antara kita. Kalau bukan hari raya, hari apa lagi la kyang kita boleh ambik cuti panjang nak tidur rumah nenak, rumah Mak Long, rumah mak sendiri dll. So betapa istimewanya la hari raya ni kan. Sbb bila raya menjelma kita memng siap sedia dengan tempahan/booking utk cuti panjang..simpang cuti yang ada untuk digunakan pada hari raya. Kalau siapa yang tak dapat cuti atau cuti tidak diluluskan, maka kita akan meroyan sorang2 kat pejabat/ tempat kerja, kalau korang tak percaya try la tak cuti masa raya. Kalau korang takda perasaan gak..maknanya memang ada kekurangan kasih sayang kot..heheh(jangan marah ye..gurau je). Bila kitasalaing ziarah menziarahi, mengeratkan silaturahim, mengenali sanak saudara yang x pernah kenal itu sudah menunjukkan bahawa kita ini telah melakukan pahala yang besar..menyebarkan kasih sayang Allah swt.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...