Thursday, 8 September 2011

hati TERSENTUH & HIBA bila baca entry kawan2 blogger ni....

salam semua..
bila baca entry sahabat2 blogger mengenai raya dan suasana raya hati ni tersentuh benar2..ntah la..sebak sangat.
mungkin aku rindu sangat2 dengan suasana raya di kampung arwah masa kecik2..rindu suasana dulu (masa menulispun rasa nak nangis~lelaki menangis?iye..hati aku menangis walaupun aku lelaki..x salahkan?)

aku tengok entry mereka, membuatkan aku teringat wajah2 kuat atok2, mbah, wak yang dulu cukup kuat dan cergas dan paling sibuk nak uruskan raya, sembelih ayam, masak dan sebaginya ~walaupun masa tu aku asyik bermain dengan sanak suadara sebaya jer..tak membantu mereka~

kini bila aku dah besar dan bekerjaya, bila menziarahi mereka, kebanyakkan mereka dah terlantar, ada tu tak ingat dah nama2 cucu..dan suasana kampung pun tak semeriah dulu, rumah nenk dah uzur, atuk dah meninggal, rumah atok dulu dah takda orang nak duduk, nenk tinggal ngan anak2nya..

Mengingatkan aku pada hari tua ku..pasti aku akan mengalami saat seperti mereka
hanya doaku, semoga hari tua ku tidak menyusahkan anak2 dan cucu..dan dapat mengembirakan mereka..amin
terima kasih buat sahabat2 blogger..menginsafkan..

http://azumylini.blogspot.com/2011/09/buang-bapa-kebas-wang.html

http://zakiepurvit.blogspot.com/

http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2011/09/warna-warni-aidilfitri-lagi.html

11 comments:

ajumohit said...

Bersyukur dgn nikmat yg Ada, masih Ada org yg susah di bumi merdeka ini

aimie amalina said...

huuuuuu
sedih plak bce entri ni
jgn sesedih yeeee.
shawal itu untk dirai
tamo sedih2 kan...

macam ku kata said...

ajumohit...yer bersyukur..kerana keluarga masih ada..dan bersyukur akan nikmat yg Allah curahkan

macam ku kata said...

aimie..terima kasih...;-)..tak nak sedih...tapi kdng2 tersentuh hati;-)

Tentang Kita said...

terima kasih sbb sudi singgah ~ kita patut bersyukur krn kita masih punya ibu bapa bygkan lah mereka yg kehilangan org2 tersyg....hargailah ibubapa kita selagi hayat dikandung badan

sunz sulaiman said...

sedih la Arm.. Yerp kiter mesti menggunakan masa bersama ibu bapa dengan sebaiknya selagi mereka masih ada.. Dan InsyaAllah kebaikan yang dilakukan kepada mereka akan kiter nikmati semula apabila meniti usia senja kelak...

Ummi said...

Assalamualaikum Arm, salam kenal...

Terima kasih kerana sudi singgah ke dapur akak dan mohon maaf andainya entry akak menyebakkan dada dan mengalirkan air mata Arm.. Begitu lah berharganya hari raya bersama mereka yang disayangi kan..selagi ada umur kita raikan dan ingati orang2 tua kita... Bertuahnya akak kerana masih dapat menikmati kemeriahan dan suasana begitu di umur begini...Wan dan Tok sebelah mak akak pun ada lagi, dan seminggu sebelum raya kami balik beramai-ramai ke sana dan seminggu selepas raya juga kami bertandang... pada awal2 raya tu biasanya anak cucu/sepupu lain akan bersama Wan dan Tok..

Moga kita semua dipanjangkan umur untuk ramadhan dan aidilfitri akan datang serta melalui hari2 tua kita dengan penuh bahagia...amiiin..

nur aisya humaira said...

betul tu, yang lama makin takde, yang muda tak macam dulu2 kan...

suasana raya dulu lain sungguh, balik kg atok nenek sume ade,skang beraya ngan adk beradk, jrg2 da blk kg...masing2 da besar....

Cik Mimie said...

tak ade ape pun yang akan kekal kat dunia ni.
pasti adeyang berubah.
so, hadapi hari yang mendtg dgn hati yg terbuka.
ok?

Budak Botak said...

Mari kita sedekahkan Al-Fatihah kpd ahli keluarga yang sudah pergi meninggalkan kita...

Entry terbaru
Lukisan Anamorphosis Yang Cantik Dan Mengagumkan... (",)

Brilliant Marjan said...

salam..

bila baca entri awk ni, teringat sy pada arwah moyang..dia masih ingat kami ni siapa walaupun dia terlantar lumpuh..org kampung kenal dia sebagai org tua yg tertua masih ada ketika itu..rajin dia ronda2 kampung..tapi semuanya kenangan..ini cerita belah abah sy.

berlainan disebelah ummi sy, hanya sy dan 3 adk sy berpeluang merasai ada tok & wan..mereka selalu beri kami duit kecil2 dulu..tp adk sy tak ingat dah..cuma sy yg agak besar ketika itu masih kuat ingtan terhadap memori lalu..sepupu lain tak merasa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...