Thursday, 6 October 2011

my brother wedding ceremony

kisah di sebalik majlis pernikahan adik aku..sudah di cerita kan (klik)..walaupun majlis pernikahan tersebut bagi aku leceh dan banyak birokrasi..tapi itulah keunikkan negeri Johor dengan modul keluarga sakinah, tujuannya adalah mengharmonikan institusi kekeluargaan.
dengan kadar penceriaan yang semakin menjadi-jadi di Malaysia, negeri Johor mencari alternatif lain untuk mengurangkan kadar yang membimbangkan ini. ada hikmah disebalik birokrasi ini...amin.

di sini beberapa coretan sepanjang berlangsungnya majlis persandingan adik aku..dari pengamatan aku (sepanjang menghadiri majlis perkahwinan di Malaysia termasuk Kelantan dan Terangganu, majlis perkahwinan di Johor antara yang paling meriah dan havoc...siap ada tol lagi jika nak naik pelamin..
so terpaksa la aku menjadi tukang bayarnya... ada 4 tol yang perlu dilalui oleh pengantin lelaki..tol terakhir adalah di pelamin yang dikawal ketat oleh mak andam dan sahabat handai pengantin perempuan.

kalau dapat yang paling best kena berbalas pantun..alhamdulilah aku terlepas...

antara barang hantaran...

my big family


perarakan masuk pengantin lelaki sambil diiringi paluan kompang..baju kuning tu adalah ketua yang akan berbalas dan menjawab tol..

kelam kabut aku nak bayar tol..sib baik ada pakcik yang menjadi ketua..aku tukang bayar jer..hehehe..
ada 4 tol..tol pertama sekumpulan jejaka kampung..tol kedua..ada sorang makcik ni..kuat melatah..tol ke3 depan rumah terdiri drpd saudara mara..yang terakhir tol kat pelamin

silat pengantin..masa ni aku nak tergelak besar tengok kesungguhan pakcik silat ni..control....

ni dia tol terakhir..di kawal oleh mak andam..dan tol paling mahal sekali...


majlis tepung tawar

makan beradab



4 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

nice pic

sunz sulaiman said...

kalau nak tengok camner arm kawen, tengok jer pic nie...sejibik cuma cermin mata jerk beza....wah, tak sabarnyer menanti saat itu...

macam ku kata said...

suria...ramai yg kata kembar ye ke?tapi am x rasapun kembar hhahahhaha

sunz sulaiman said...

a'ah..seiras sangat.. memang la Arm tak perasan sebab Arm dah tgk hari2.. hik..hik.. sama tau..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...